Η στιγμή που η γνώση συναντά την αξιολόγηση ή το άγχος των εξετάσεων.

25/04/2024
ben-mullins-oXV3bzR7jxI-unsplash

Καθώς το τέλος της σχολικής χρονιάς πλησιάζει οι περισσότεροι μαθητές βρίσκονται αντιμέτωποι με μια από τις πιο σημαντικές προκλήσεις: τις τελικές εξετάσεις. Ιδιαίτερα για τους μαθητές και τις μαθήτριες της Γ΄ Λυκείου η περίοδος αυτή είναι εξαιρετικά στρεσογόνα.

Τι είναι το άγχος των εξετάσεων…

Πρόκειται για μια περίπλοκη ψυχο-σωματικο-γνωσιακή κατάσταση που χαρακτηρίζεται από ανησυχία πριν και κατά τη διάρκεια των εξετάσεων,  φόβο, προσδοκία και αναμονή. Μπορεί να πάρει διάφορα πρόσωπα και μορφές. Μπορεί να εμφανιστεί σε διαφορετικό βαθμό. Σε ένα πρώτο διαχειρίσιμο επίπεδο το άγχος είναι χρήσιμο ως μια μορφή κινητοποίησης. Σε υψηλά επίπεδα όμως το σύστημά μας νιώθει συνεχώς να ¨απειλείται¨ και αντιδρά είτε δίνοντας μάχη(fight),είτε τρέπεται σε φυγή (flight), είτε ¨παγώνει¨ ( freeze).

Η αντίστροφη μέτρηση λοιπόν έως τις εξετάσεις και κατά τη διάρκεια μπορεί να αποτελέσει είτε μια αποδιοργανωτική, συναισθηματικά ασταθή και δύσκολη περίοδο, είτε μια ευκαιρία ανάδειξης δυνάμεων και ανθεκτικότητας. Οι έρευνες δείχνουν ότι τα υψηλά ποσοστά άγχους μειώνουν τη γνωστική λειτουργία, επιβραδύνουν τη διεργασία της πληροφορίας και εμποδίζουν την απόδοση. Η διαχείριση του άγχους αναδεικνύεται σε σημαντική συνιστώσα καθώς μπορεί να αποτελέσει καθοριστικό παράγοντα στην αποτελεσματικότητα.

Στρατηγικές και τρόποι διατήρησης της ψυχραιμίας…

Η πιο σημαντική αρχή στη διαχείριση του άγχους των εξετάσεων και όχι μόνο είναι η εστίαση σε όσα μπορώ να ελέγξω και όχι σε όσα δε μπορούν να ελεγχθούν.  Πιο κάτω αναφέρονται στρατηγικές που συνδέονται με τον έλεγχο.

-Αποτελεσματική διαχείριση χρόνου 

Δημιουργία προγράμματος μελέτης. Σε επίπεδο υλικού και σε επίπεδο χρόνου. Χωρίζω το υλικό της μελέτης σε μικρότερα διαχειρίσιμα τμήματα και διαθέτω συγκεκριμένο χρόνο καθημερινά.

– Ξεκινώ εγκαίρως τη μελέτη ώστε να μη χρειαστεί να αντιμετωπίσω το άγχος της ¨τελευταίας στιγμής¨.

-Κάνω συχνά και μικρά διαλείμματα ξεκούρασης και επαναφόρτισης.

 

-Στρατηγικές προσομοίωσης

-Εξοικειώνομαι με την εμπειρία της εξέτασης συμμετέχοντας σε παρόμοιες εμπειρίες που παρέχονται σε ασφαλές πλαίσιο.

-Χωρίζω κάθε διαγώνισμα σε μικρότερα διαχειρίσιμα τμήματα.

-Χρησιμοποιώ τεχνικές χαλάρωσης κατά τη διάρκεια του διαγωνίσματος ώστε να διατηρήσω την ηρεμία και να  βοηθήσω την εστίασή μου .

 

-Θετικός εσωτερικός διάλογος

-Αλλάζω τη γλώσσα που μιλώ στον εαυτό μου από αρνητική σε θετική.

-Αναγνωρίζω και προκαλώ τις παράλογες και αρνητικές σκέψεις και τις αντικαθιστώ με σκέψεις ρεαλιστικές, πιο κοντά στην πραγματικότητα.

-Φαντάζομαι την επιτυχία και την πραγματοποίηση των στόχων μου. Αυτό δημιουργεί αυτοπεποίθηση και κινητοποίηση.

– Υπενθυμίζω στον εαυτό μου τις δυνάμεις μου και τις προηγούμενες επιτυχίες μου.

 

Αυτό-φροντίδα

-Κοιμάμαι αρκετά ώστε να ξεκουράσω σώμα και μυαλό.

-Ασκούμαι τακτικά. Η σωματική άσκηση μειώνει το στρες, βελτιώνει τη διάθεση και τη γνωστική λειτουργία.

-Τρώω ισορροπημένα γεύματα προκειμένου να διατηρήσω τα επίπεδα ενέργειας και να υποστηρίξω τον εγκέφαλο.

-Χρησιμοποιώ τεχνικές χαλάρωσης όπως τις αναπνοές και την προοδευτική μυϊκή χαλάρωση. 

 

Χρησιμοποιώ υποστηρικτικά πλαίσια

-Αναγνωρίζω ότι δεν είμαι μόνη/ος.

-Αντλώ όση υποστήριξη μπορώ από την οικογένεια, τους φίλους και τους εκπαιδευτικούς. Επικοινωνώ τα δύσκολα συναισθήματα εφοδιάζομαι με ενίσχυση.

 Οι τελικές εξετάσεις είναι σίγουρα μια έντονα στεσογόνα συνθήκη. Το άγχος είναι μια κοινή πρόκληση αλλά αυτό δε σημαίνει ότι χρειάζεται να καθορίσει αρνητικά την αποτελεσματικότητα και την επιτυχία. Με τις κατάλληλες στρατηγικές και την υποστήριξη μπορεί σε μεγάλο βαθμό να ρυθμιστεί  και να οδηγηθεί κανείς στις εξετάσεις με αυτοπεποίθηση και διαύγεια.

 

Σχετικά Άρθρα

3 ΔΩΡΕΑΝ εργαστήρια  για γονείς

3 ΔΩΡΕΑΝ εργαστήρια  για γονείς

Η Συναισθηματική νοημοσύνη στην οικογένεια  Από το συναίσθημα στη συμπεριφορά: Η αόρατη σύνδεση Το πρώτο μας εργαστήριο εστιάζει στην κατανόηση της σχέσης ανάμεσα στα συναισθήματα και τη συμπεριφορά. Θα ανακαλύψετε τον τρόπο που τα συναισθήματα δημιουργούν ...

Από το συναίσθημα στη συμπεριφορά για γονείς και παιδιά.

Από το συναίσθημα στη συμπεριφορά για γονείς και παιδιά.

Ο κύκλος που ενώνει ή χωρίζει… Η σχέση γονέα-παιδιού είναι ένας από τους πιο βαθιούς συναισθηματικούς δεσμούς.  Αυτή η σύνδεση δεν βασίζεται μόνο στην αγάπη και τη φροντίδα, αλλά επηρεάζεται και από τη δυναμική αλληλεπίδραση συναισθημάτων και συμπεριφορών. Μπορεί να...

8 βήματα συνειδητής σχέσης με το παιδί.

8 βήματα συνειδητής σχέσης με το παιδί.

Η συνειδητή γονεϊκότητα είναι μια προσέγγιση που εστιάζει στη φροντίδα και στη συνειδητή σύνδεση με τo παιδί μας. Μας ενθαρρύνει να είμαστε παρόντες, προσεκτικοί και συντονισμένοι τόσο με τις ανάγκες του παιδιού μας όσο και με τις δικές μας συναισθηματικές...

Νιώθω…

Νιώθω…

Όλες οι μικρές ή μεγάλες καθημερινές αλληλεπιδράσεις μας με τον εαυτό μας, το σύντροφό μας, το παιδί μας, το περιβάλλον μας έχουν συναισθηματικό υπόβαθρο. Τα συναισθήματα χρωματίζουν τη ζωή μας σα μια σειρά χρωματιστά κρυσταλλάκια μέσα από τα οποία βλέπουμε τη στιγμή!...

Πώς είναι άραγε να είσαι παιδί σήμερα;

Πώς είναι άραγε να είσαι παιδί σήμερα;

Πώς είναι άραγε να είσαι παιδί σήμερα; Να πλοηγήσε σε έναν κόσμο κοινωνικής αποστασιοποίησης, με ένα όλο  και πιο απαιτητικό εκπαιδευτικό σύστημα, με ανυπαρξία παιχνιδιού ή προσωπικού χρόνου, με δραστηριότητες δομημένες,  κυρίως νοητικές, που δεν αφήνουν περιθώριο για...

Έναρξη ομάδας εφήβων για το αγχος.

Έναρξη ομάδας εφήβων για το αγχος.

Το άγχος είναι ένα συναίσθημα με το οποίο όλο και περισσότεροι έφηβοι έρχονται αντιμέτωποι. Η πίεση από το σχολείο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την οικογένεια, τις σχέσεις ή ακόμη  και η προσπάθεια αναζήτησης ταυτότητας μπορεί να σε κάνουν να νιώθεις συναισθηματική...

Νέα χρονιά, νέα vibes.

Νέα χρονιά, νέα vibes.

Λίγο πριν την αρχή Η επικείμενη αρχή  μιας νέας σχολικής χρονιάς είναι μια περίοδος με ανάμεικτα συναισθήματα. Για πολλούς εφήβους το τέλος των καλοκαιρινών διακοπών έχει μια γλυκόπικρη γεύση. Οι καλοκαιρινές ημέρες που αντιπροσώπευαν την ελευθερία τελειώνουν και...

Οι 5 τομείς της συναισθηματικής νοημοσύνης.

Οι 5 τομείς της συναισθηματικής νοημοσύνης.

  Η ανθρώπινη εμπειρία είναι πολύπλοκη. Η συναισθηματική νοημοσύνη αναδύεται ως πυξίδα πλοήγησης στο σύνθετο τοπίο των συναισθημάτων, των σχέσεων και της ενσυνειδητότητας. Καθώς ορίζεται ως η ικανότητα αναγνώρισης, κατανόησης και ρύθμισης των δικών μας...

Μια μέρα της ζωής ενός εφήβου.

Μια μέρα της ζωής ενός εφήβου.

Η πλοήγηση σε μια καθημερινότητα που μοιάζει με λαβύρινθο. Η καθημερινότητα της ζωής ενός εφήβου μοιάζει με ζωντανό μωσαϊκό από συναισθήματα, προκλήσεις και ανακαλύψεις. Από το πρωί έως το βράδυ η διαδρομή της εφηβικής ζωής μοιάζει με καθημερινό ταξίδι αυτοανακάλυψης,...

Μια Μέρα

Μια Μέρα

Μια μέρα… Αντί για ευχές! Για την πρώτη μέρα αυτής της χρονιάς και για κάθε μέρα από σήμερα και πέρα…. Καθώς διανύουμε τις πρώτες ώρες στη νέα χρονιά και πριν κλείσει το πρώτο εικοσιτετράωρο, η μέρα μας προσκαλεί σε αναστοχασμό, αποφάσεις για εκκίνηση και συγγραφή...