Νιώθω…

30/12/2024
συναισθ. 3 VITA POST 1

Όλες οι μικρές ή μεγάλες καθημερινές αλληλεπιδράσεις μας με τον εαυτό μας, το σύντροφό μας, το παιδί μας, το περιβάλλον μας έχουν συναισθηματικό υπόβαθρο. Τα συναισθήματα χρωματίζουν τη ζωή μας σα μια σειρά χρωματιστά κρυσταλλάκια μέσα από τα οποία βλέπουμε τη στιγμή!

Κάθε ερέθισμα στο οποίο έχουμε επιλέξει να εστιάσουμε την προσοχή μας και το οποίο γίνεται αντιληπτό  από τα αισθητήρια όργανα μας, φιλτράρεται μέσα από το πρίσμα της εμπειρίας μας και παράγει ένα συναίσθημα που αποτυπώνεται ως σωματική αλλαγή και ως εκτίμηση για προσέγγιση ή αποφυγή. Η υποκειμενική εμπειρία του συναισθήματος μας οδηγεί στην ανάγκη για δράση, στη συμπεριφορά. 

Στην εξελικτική πορεία του ανθρώπου τα συναισθήματα λειτούργησαν αρχικά ως στοιχεία επιβίωσης και στη συνέχεια εντυπώθηκαν στο νευρικό σύστημα ως έμφυτες τάσεις της ανθρώπινης υπόστασης. Τα συναισθήματα είναι λοιπόν μέρος της βιολογίας μας. Εδράζονται στον εγκέφαλο και η βιολογική τους έκφραση αποτυπώνεται στο σώμα μας και επηρεάζει κάθε του κύτταρο. Όποτε νιώθουμε π.χ. θυμό σφίγγουμε τις γροθιές μας, αυξάνονται οι καρδιακοί παλμοί, αναπνέουμε γρήγορα… Με τον τρόπο αυτό το σώμα μας  προετοιμάζεται να αντιμετωπίσει μια πιθανή απειλή.

Ωστόσο, ενώ τα συναισθήματά μας έχουν βιολογική βάση και είναι κοινά για όλους, ο τρόπος που ο καθένας μας τα εκλαμβάνει, ο τρόπος που τα νοηματοδοτεί  είναι εντελώς προσωπικός και βασίζεται στην προσωπικότητα, τις εμπειρίες και τις αντιλήψεις μας, όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί σε βάθος χρόνου. Για το λόγο αυτό στο ίδιο ερέθισμα ο καθένας μας νιώθει διαφορετικά και το εκλαμβάνει με διαφορετικό τρόπο.

Το πρώτο σχολείο συναισθηματικής αγωγής είναι το οικογενειακό πλαίσιο. Στο πλαίσιο αυτό μαθαίνουμε τι αισθανόμαστε για τον εαυτό μας, πώς να σκεφτόμαστε για τα συναισθήματά μας και πως οι άλλοι θα ανταποκριθούν στις συναισθηματικές ανάγκες μας. Κάθε οικογένεια διαμορφώνει συγκεκριμένες συγκινησιακές στάσεις και τα μέλη της μοιράζονται παρόμοιες συναισθηματικές αντιδράσεις που στο σύνολό τους σχεδόν είναι ασυνείδητες. Το παιδί σταδιακά μαθαίνει ποια είναι τα συναισθήματα που οι γονείς επιτρέπουν και ποια όχι και συμμορφώνει ανάλογα τη συμπεριφορά του. Κάποια τα κρύβει και κάποια τα φανερώνει με ένταση. 

Τα συναισθήματα είναι μηνύματα. Δεν υπάρχουν καλά ή κακά συναισθήματα, συναισθήματα που επιτρέπονται ή απαγορεύονται.  Καθένα προσφέρει μια ξεχωριστή ετοιμότητα για δράση. Ο φόβος προστατεύει, η μεταμέλεια διδάσκει, η λύπη απελευθερώνει, η χαρά απογειώνει. Η κατανόησή  τους και η επιλογή της δράσης είναι ελευθερία.

 

Σχετικά Άρθρα

3 ΔΩΡΕΑΝ εργαστήρια  για γονείς

3 ΔΩΡΕΑΝ εργαστήρια  για γονείς

Η Συναισθηματική νοημοσύνη στην οικογένεια  Από το συναίσθημα στη συμπεριφορά: Η αόρατη σύνδεση Το πρώτο μας εργαστήριο εστιάζει στην κατανόηση της σχέσης ανάμεσα στα συναισθήματα και τη συμπεριφορά. Θα ανακαλύψετε τον τρόπο που τα συναισθήματα δημιουργούν ...

Από το συναίσθημα στη συμπεριφορά για γονείς και παιδιά.

Από το συναίσθημα στη συμπεριφορά για γονείς και παιδιά.

Ο κύκλος που ενώνει ή χωρίζει… Η σχέση γονέα-παιδιού είναι ένας από τους πιο βαθιούς συναισθηματικούς δεσμούς.  Αυτή η σύνδεση δεν βασίζεται μόνο στην αγάπη και τη φροντίδα, αλλά επηρεάζεται και από τη δυναμική αλληλεπίδραση συναισθημάτων και συμπεριφορών. Μπορεί να...

8 βήματα συνειδητής σχέσης με το παιδί.

8 βήματα συνειδητής σχέσης με το παιδί.

Η συνειδητή γονεϊκότητα είναι μια προσέγγιση που εστιάζει στη φροντίδα και στη συνειδητή σύνδεση με τo παιδί μας. Μας ενθαρρύνει να είμαστε παρόντες, προσεκτικοί και συντονισμένοι τόσο με τις ανάγκες του παιδιού μας όσο και με τις δικές μας συναισθηματικές...

Πώς είναι άραγε να είσαι παιδί σήμερα;

Πώς είναι άραγε να είσαι παιδί σήμερα;

Πώς είναι άραγε να είσαι παιδί σήμερα; Να πλοηγήσε σε έναν κόσμο κοινωνικής αποστασιοποίησης, με ένα όλο  και πιο απαιτητικό εκπαιδευτικό σύστημα, με ανυπαρξία παιχνιδιού ή προσωπικού χρόνου, με δραστηριότητες δομημένες,  κυρίως νοητικές, που δεν αφήνουν περιθώριο για...

Έναρξη ομάδας εφήβων για το αγχος.

Έναρξη ομάδας εφήβων για το αγχος.

Το άγχος είναι ένα συναίσθημα με το οποίο όλο και περισσότεροι έφηβοι έρχονται αντιμέτωποι. Η πίεση από το σχολείο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την οικογένεια, τις σχέσεις ή ακόμη  και η προσπάθεια αναζήτησης ταυτότητας μπορεί να σε κάνουν να νιώθεις συναισθηματική...

Νέα χρονιά, νέα vibes.

Νέα χρονιά, νέα vibes.

Λίγο πριν την αρχή Η επικείμενη αρχή  μιας νέας σχολικής χρονιάς είναι μια περίοδος με ανάμεικτα συναισθήματα. Για πολλούς εφήβους το τέλος των καλοκαιρινών διακοπών έχει μια γλυκόπικρη γεύση. Οι καλοκαιρινές ημέρες που αντιπροσώπευαν την ελευθερία τελειώνουν και...

Η στιγμή που η γνώση συναντά την αξιολόγηση ή το άγχος των εξετάσεων.

Η στιγμή που η γνώση συναντά την αξιολόγηση ή το άγχος των εξετάσεων.

Καθώς το τέλος της σχολικής χρονιάς πλησιάζει οι περισσότεροι μαθητές βρίσκονται αντιμέτωποι με μια από τις πιο σημαντικές προκλήσεις: τις τελικές εξετάσεις. Ιδιαίτερα για τους μαθητές και τις μαθήτριες της Γ΄ Λυκείου η περίοδος αυτή είναι εξαιρετικά στρεσογόνα. Τι...

Οι 5 τομείς της συναισθηματικής νοημοσύνης.

Οι 5 τομείς της συναισθηματικής νοημοσύνης.

  Η ανθρώπινη εμπειρία είναι πολύπλοκη. Η συναισθηματική νοημοσύνη αναδύεται ως πυξίδα πλοήγησης στο σύνθετο τοπίο των συναισθημάτων, των σχέσεων και της ενσυνειδητότητας. Καθώς ορίζεται ως η ικανότητα αναγνώρισης, κατανόησης και ρύθμισης των δικών μας...

Μια μέρα της ζωής ενός εφήβου.

Μια μέρα της ζωής ενός εφήβου.

Η πλοήγηση σε μια καθημερινότητα που μοιάζει με λαβύρινθο. Η καθημερινότητα της ζωής ενός εφήβου μοιάζει με ζωντανό μωσαϊκό από συναισθήματα, προκλήσεις και ανακαλύψεις. Από το πρωί έως το βράδυ η διαδρομή της εφηβικής ζωής μοιάζει με καθημερινό ταξίδι αυτοανακάλυψης,...

Μια Μέρα

Μια Μέρα

Μια μέρα… Αντί για ευχές! Για την πρώτη μέρα αυτής της χρονιάς και για κάθε μέρα από σήμερα και πέρα…. Καθώς διανύουμε τις πρώτες ώρες στη νέα χρονιά και πριν κλείσει το πρώτο εικοσιτετράωρο, η μέρα μας προσκαλεί σε αναστοχασμό, αποφάσεις για εκκίνηση και συγγραφή...